Welkom!

Beste bewoner,

U heeft een brief ontvangen over de samenwerking van QuaWonen met ista / istaDES en Four Energy. Hierin is uitgelegd wat er gaat veranderen en wat u van ons kunt verwachten.

Alle medewerkers van ista staan voor u klaar om u te helpen. De communicatie met u als bewoner vinden wij belangrijk. Daarom vindt u hieronder belangrijke informatie en veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via 010 245 57 56 of stuur een e-mail naar quawonen@istades.nl. Wij nemen graag de tijd voor u.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over de brief die u heeft ontvangen? Of heeft u een andere vraag? Bekijk dan hieronder of het antwoord staat in de veelgestelde vragen.
 

1. Wat doet istaDES?

istaDES is een dochterbedrijf van ista Nederland. istaDES is een specialist op het gebied van het verwarmen van woningen. Van het afrekenen van de stookkosten met de bewoner tot regelen van het onderhoud van de energie-installatie. Belangrijk is dat de installatie goed blijft functioneren. istaDES stuurt de installateur aan voor het verhelpen van storingen. Ook houdt istaDES de storingen bij en kijkt waar verbeteringen in de installatie nodig zijn.

2. Wie is Four Energy?

Four Energy levert duurzame energie aan consumenten en bedrijven in heel Nederland. Dit doen zij door het aanleggen en uitbaten van warmtenetten. De warmte komt altijd uit de directe omgeving. Lokale producenten van duurzame warmte worden namelijk gekoppeld aan woningen en kantoren die de warmte afnemen. Op deze manier wil Four Energy woonwijken en bedrijventerreinen aardgasvrij maken en een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van Nederland.

Meer weten over Four Energy? Bezoek de website www.fourenergy.nl

3. Wat betekent de samenwerking met Four Energy voor mij?

Four Energy neemt per 1-1-2021 de warmtelevering over van Eteck. Hierover heeft u een brief ontvangen van Eteck. Deze kunt u ook hier lezen.
De nieuwe warmtetarieven zijn jaarlijks in januari bekend. Deze treft u dan aan op deze website. Het vaststellen van de warmtetarieven gebeurt in samenspraak met QuaWonen. 

4. Waarom is er een samenwerking met istaDES

Door de opzegging van het contract met Eteck zijn wij op zoek gegaan naar een partner die ons veel werkzaamheden uit handen kan nemen. Het wordt voor woningcorporaties steeds lastiger om zelf alles te regelen voor een goede en voordelige warmtelevering aan de huurders. Dit heeft ook te maken met veranderende wetgeving en de kennis die zij moeten bijhouden van energie-installaties. Daarom gaan veel woningcorporaties op zoek naar een partner die dit kan overnemen. QuaWonen heeft deze partner gevonden in istaDES.

istaDES heeft nauwe samenwerking met ista, die voor ons weer de afrekeningen gaat maken. Ook kan istaDES met QuaWonen een betaalbaar tarief voor de warmtelevering blijven garanderen.

5. Belangrijke telefoonnummers:

Voor het melden van een storing aan uw verwarming kunt u vanaf 1 januari 2021 direct contact opnemen met Feenstra via telefoonnummer 088 845 50 00. Deze installateur is 24 uur per dag bereikbaar. U kunt uw storing ook melden via 010 245 57 56.

6. Ik ben niet de gehele periode de huurder van de woning. Hoe zit het met de ingangsdatum van mijn afrekening?

ista krijgt van QuaWonen alle verhuizingen op voor het maken van de afrekening. Daarom ontvangt u altijd een afrekening over de juiste periode van bewoning.

7. Wat doet ista?

ista maakt, in opdracht van QuaWonen, de afrekening van uw warmte- en/of waterverbruik. Uw woning is voorzien van een verwarmingssysteem dat is aangesloten op een collectieve cv installatie voor alle bewoners van het gebouw waarin u woont. Om de totale kosten van de gemeenschappelijke cv installatie zo eerlijk mogelijk te verdelen, zijn meters geplaatst om uw warmte- en/of waterverbruik zo nauwkeurig mogelijk te meten. Van QuaWonen ontvangt ista de opgave van de tarieven, overige gemaakte kosten en de deelnemergegevens.

Er wordt weleens gedacht dat ista een energiebedrijf is. Dat is niet zo. ista is een onafhankelijk bedrijf dat zorgt voor de plaatsing van de meters, de registratie van de meterstanden, het onderhoud van de meters en het maken van de individuele afrekeningen. De verrekening van het bedrag dat u teveel heeft betaald of moet bijbetalen heeft QuaWonen uitbesteed aan ista.

8. Waarom zijn er warmtekostenverdelers op de radiatoren geplaatst?

De warmtekostenverdelers zijn op de radiatoren geplaatst om het warmteverbruik van alle bewoners in het gebouw te meten. Op die manier kunnen de totale energiekosten van het gebouw eerlijk verdeeld worden. Iedere bewoner betaalt dus wat hij/zij aan warmte verbruikt heeft.

9. Wat moet ik doen als mijn radiator niet warm wordt, terwijl hij wel aanstaat?

Neemt u dan contact opnemen met installateur Feenstra via telefoonnummer 088 845 50 00 of met ista via telefoonnummer 010 245 57 56 en geef uw klacht door. Er zal dan zo spoedig mogelijk een bezoek worden ingepland om te kijken wat er aan de hand is.

10. Aan wie betaal ik mijn energievoorschot?

U betaalde uw energievoorschot voorheen aan Eteck. Dit is veranderd per 1 januari 2021. Vanaf 1 januari 2021 betaalt u uw voorschotbedrag aan ista.

11. Wat is Debicasso?

Debicasso is de dienst van ista, waarmee zij de warmte en/of waterkosten direct met u afrekenen. U betaalt uw maandelijkse voorschotten aan ista en ista betaalt de maandelijkse voorschotten aan uw warmteleverancier Four Energy. Aan het einde van de afrekenperiode verrekent ista met u de bij- of terugbetaling. 
Met de dienst Debicasso neemt ista dus deze administratieve handelingen over van QuaWonen.

12. Hoe wordt mijn voorschot bepaald

Op basis van de hoogte van uw afrekening zal ista jaarlijks uw voorschot opnieuw bepalen. Wanneer ista uw afrekening heeft gemaakt, kunnen zij zien of uw maandelijkse voorschotbedrag voldoende, te hoog of te laag is geweest. Zij zullen uw voorschotbedrag dan aanpassen aan uw verbruik.

Voor nieuwe bewoners geldt dat ista in het eerste jaar het opgegeven voorschotbedrag van QuaWonen aanhoudt omdat het warmteverbruik nog niet bekend is.

13. Kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja, u kunt uw voorschotbedrag aanpassen. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar debicasso-administratie@ista.nl met uw naam en adres en het door u gewenste voorschotbedrag. U ontvangt hiervan een bevestiging.

U kunt uw voorschotbedrag ook eenvoudig zelf aanpassen via de bewonersportal. Bent u hier nog niet aangemeld, stuurt u dan een e-mail naar debicasso-administratie@ista.nl met uw naam en adresgegevens. Geeft u ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u de inloggegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen. Wilt u liever bellen om uw voorschot aan te laten passen? Dat kan ook. Neemt u dan contact op met ista via telefoonnummer 010 245 58 54.

Wanneer u uw voorschotbedrag wilt verlagen, houdt u er dan rekening mee dat u mogelijk moet bijbetalen aan het einde van de volgende afrekenperiode. Verlaging van uw voorschotbedrag kan tot maximaal 10%.

14. Kan ik ook automatisch betalen?

Ja, dat kan. U kunt ista machtigen door het formulier in te vullen en aan ista op te sturen. Het adres staat op het formulier. Een postzegel plakken is niet nodig.

Machtigingsformulier

U kunt ista ook eenvoudig machtigen voor automatische incasso via de bewonersportal. Bent u hier nog niet aangemeld, stuurt u dan een e-mail naar debicasso-administratie@ista.nl, met uw naam en adresgegevens. Geeft u ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u de gegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen.

15. Waar kan ik mijn gegevens inzien?

U kunt uw gegevens inzien in de bewonersportal. Hier vindt u uw facturen, afrekeningen en verdere communicatie met ista. Als u zich al eerder heeft aangemeld op de bewonersportal, dan kunt u opnieuw inloggen met uw e-mailadres en uw eigen bedachte wachtwoord via deze link: https://debicasso.istanederland.nl.

Heeft u zich nog niet aangemeld op de bewonersportal? Stuur dan een e-mail naar debicasso-administratie@ista.nl met uw naam en adresgegevens. Geef ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u via e-mail de inloggegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen.

Wilt u liever bellen om toegang tot de bewonersportal te krijgen? Dat kan ook. Neemt u dan contact op met ista via telefoonnummer 010 245 58 54.

16. Hoe kan ik zien of mijn betaling binnen is?

Is het bedrag dat u zelf maandelijks overmaakt bij u afgeschreven? Dan kunt u ervan uitgaan dat uw betaling binnen enkele dagen bij ista binnen is.
Automatische incasso is de beste manier om er zeker van te zijn dat uw maandelijkse voorschotbedrag op tijd bij ista binnen is.

U kunt ista machtigen door het formulier in te vullen en aan ista op te sturen. Het adres staat op het formulier. Een postzegel plakken is niet nodig. 

Machtigingsformulier

17. Heeft u nog verdere vragen?

Voor verdere vragen over uw warmtelevering of vragen die te maken hebben met uw afrekening voor warmteverbruik, kunt u contact opnemen met de klantenservice van ista. De medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 - 17.00 uur via telefoonnummer 010 245 57 56. Of stuur een e-mail naar quawonen@istades.nl.

Informatie voor de bewoners van Gouden Regen

Beste bewoner,

U heeft een brief ontvangen van QuaWonen over de samenwerking met warmteleverancier Four Energy en met istaDES voor het onderhoud van de cv-ketel. 

Ieder jaar rekent QuaWonen de stookkosten met u af via de servicekosten. Voor het opstellen van de eindafrekening van de stookkosten werkt QuaWonen al jaren samen met ista. Hierin gaat vanaf 2021 voor u iets veranderen. ista zal dan ook de door u teveel of te weining betaalde stookkosten direct met u verrekenen.

Dit betekent:

  • dat u uw voorschot aan ista gaat betalen en niet meer aan QuaWonen

Alle medewerkers van ista staan voor u klaar om u te helpen. De communicatie met u als bewoner vinden wij belangrijk. Daarom vindt u hieronder belangrijke informatie en veel gestelde vragen. Heeft u nu al vragen? Neem dan contact met ons op via 010 245 57 56. Wij nemen graag de tijd voor u.

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over de brief die u heeft ontvangen? Of heeft u een andere vraag? Bekijk dan hieronder of het antwoord staat in de veelgestelde vragen.
 

1. Wat doet istaDES?

istaDES is een dochterbedrijf van ista Nederland. istaDES is een specialist op het gebied van het verwarmen van woningen. Van het afrekenen van de stookkosten met de bewoner tot het regelen van het onderhoud van de energie-installatie. Belangrijk is dat de installatie goed blijft functioneren. istaDES stuurt de installateur aan voor het verhelpen van storingen. Ook houdt istaDES de storingen bij en kijkt waar verbeteringen in de installatie nodig zijn.

2. Wie is Four Energy?

Four Energy levert duurzame energie aan consumenten en bedrijven in heel Nederland. Dit doen zij door het aanleggen en uitbaten van warmtenetten. De warmte komt altijd uit de directe omgeving. Lokale producenten van duurzame warmte worden namelijk gekoppeld aan woningen en kantoren die de warmte afnemen. Op deze manier wil Four Energy woonwijken en bedrijventerreinen aardgasvrij maken en een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van Nederland.

Meer weten over Four Energy? Bezoek de website www.fourenergy.nl

3. Waarom is er een samenwerking met istaDES

Het wordt voor woningcorporaties steeds lastiger om zelf alles te regelen voor een goede en voordelige warmtelevering aan hun huurders. Dit heeft ook te maken met veranderende wetgeving en de kennis die zij moeten bijhouden van energie-installaties. Daarom gaan veel woningcorporaties op zoek naar een partner die dit kan overnemen. QuaWonen heeft deze partner gevonden in istaDES.

4. Waarom heb ik een leveringsovereenkomst met Four Energy

Wettelijk gezien is Four Energy verplicht om met u een leveringsovereenkomst af te sluiten. Hierin staan de met QuaWonen overeengekomen tarieven en de voorwaarden waaraan Four Energy moet voldoen.

5. Word ik met deze leveringsovereenkomst zelf (financieel) verantwoordelijk voor alle kosten aan het verwarmings-/ en warm tapwaterinstallatie?

Nee, u bent niet verantwoordelijk voor de kosten van gebreken, reparaties en onderhoud aan de collectieve installatie. Deze kosten zijn voor istaDES en/of QuaWonen. Wij vragen u wel gebreken aan de installatie in uw eigen woning of daarbuiten te melden aan istaDES. Belt u hiervoor naar 010 245 57 56.

6. Ik ben niet de gehele periode de huurder van de woning. Hoe zit het met de ingangsdatum van mijn afrekening?

U kunt de ingangsdatum op de leveringsovereenkomst wijzigen in de ingangsdatum van uw huurcontract. Ook krijgt ista van QuaWonen altijd alle verhuizingen op voor het maken van de afrekening. Dus ook als u niets aangeeft op de leveringsovereenkomst dan ontvangt u toch een afrekening over de juiste periode van bewoning.

7. Is er in de afrekening rekening gehouden met mijn verhuizing?

Dat kunt u op de afrekening zien. Rechts bovenaan de afrekening staat de afrekenperiode vermeld. Hieraan kunt u zien of de stookkosten betrekking hebben op de periode waarin u de bewoner bent geweest. Is dit niet het geval, neemt u dat contact op met ista via telefoonnumer 010 245 57 56 of stuur een e-mail naar quawonen@ista.nl.

8. Ik heb een vraag over mijn afrekening. Bij wie kan ik met mijn vraag terecht?

Voor vragen over uw verbruik kunt u altijd contact opnemen met ista via telefoonnummer 010 245 57 56 of stuur een e-mail naar quawonen@ista.nl.

9. Ik ben het niet eens met mijn afrekening. Wat moet ik doen?

Neemt u dan contact op met de afdeling Klantenservice van ista. Alle vragen over uw afrekening kunt u aan de medewerker van ista stellen.
Het is verstandig om uw verbruik gedurende het stookseizoen in de gaten te houden. Dit kunt u doen via de ista webportal of de ista app. Zo kunt u nog bewuster gebruik maken van de radiatoren in uw woning en is de eindafrekening geen verrassing voor u.

10. Wat doet ista?

ista maakt, in opdracht van QuaWonen, de afrekening van uw warmte- en/of waterverbruik. Uw woning is voorzien van een verwarmingssysteem dat is aangesloten op een collectieve cv installatie voor alle bewoners van het gebouw waarin u woont. Om de totale kosten van de gemeenschappelijke cv installatie zo eerlijk mogelijk te verdelen, zijn meters geplaatst om uw warmte- en/of waterverbruik zo nauwkeurig mogelijk te meten. Van QuaWonen ontvangt ista de opgave van de tarieven, overige gemaakte kosten en de deelnemergegevens.

Er wordt weleens gedacht dat ista een energiebedrijf is. Dat is niet zo. ista is een onafhankelijk bedrijf dat zorgt voor de plaatsing van de meters, de registratie van de meterstanden, het onderhoud van de meters en het maken van de individuele afrekeningen. De verrekening van het bedrag dat u teveel heeft betaald of moet bijbetalen heeft QuaWonen uitbesteed aan ista.

11. Waarom zijn er warmtekostenverdelers op de radiatoren geplaatst?

De warmtekostenverdelers zijn op de radiatoren geplaatst om het warmteverbruik van alle bewoners in het gebouw te meten. Op die manier kunnen de totale energiekosten van het gebouw eerlijk verdeeld worden. Iedere bewoner betaalt dus wat hij/zij aan warmte verbruikt heeft.

12. Hoe krijg ik inzicht in mijn verbruik tijdens het stookseizoen?

Uw meterstanden worden door ista op afstand uitgelezen. Het verbruik kunt u zelf via een website en een app inzien. U ziet zowel het totaalverbruik van uw woning als het verbruik per radiator. Ook kunt u uw verbruik vergelijken met uw eigen gemiddelde verbruik in de afgelopen jaren of met het gemiddelde verbruik in het gebouw waar u woont. Op deze manier kunt u uw verbruik goed in de gaten houden en als u dat wenst uw verbruiksgedrag aanpassen. 

Alvast een kijkje nemen in de webportal? U kunt de demoversie gratis bekijken: https://mijn.ista.nl

13. Wat moet ik doen als mijn radiator niet warm wordt, terwijl hij wel aanstaat?

Neemt u dan contact op met installateur Feenstra via telefoonnummer 088 845 50 00. Er zal dan zo spoedig mogelijk een bezoek worden ingepland om te kijken wat er aan de hand is. U vindt de gegevens van de installateur ook op de sticker die u binnenkort ontvangt.

14. Aan wie betaal ik mijn energievoorschot?

Op dit moment betaalt u uw energievoorschot aan QuaWonen. U wordt tijdig geïnformeerd per wanneer u uw voorschot aan ista gaat betalen.

15. Wat is Debicasso?

Debicasso is de dienst van ista, waarmee zij de warmte en/of waterkosten direct met u afrekenen. U betaalt uw maandelijkse voorschotten aan ista en ista betaalt de maandelijkse voorschotten aan uw energieleverancier Four Energy. Aan het einde van de afrekenperiode verrekent ista met u de bij- of terugbetaling. 
Met de dienst Debicasso neemt ista dus deze administratieve handelingen over van QuaWonen.

16. Hoe wordt mijn voorschot bepaald

Op basis van de hoogte van uw afrekening zal ista jaarlijks uw voorschot opnieuw bepalen. Wanneer ista uw afrekening heeft gemaakt, kunnen zij zien of uw maandelijkse voorschotbedrag voldoende, te hoog of te laag is geweest. Zij zullen uw voorschotbedrag dan aanpassen aan uw verbruik.

Voor nieuwe bewoners geldt dat ista in het eerste jaar het opgegeven voorschotbedrag van QuaWonen aanhoudt omdat het warmteverbruik nog niet bekend is.

17. Kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?

Ja, u kunt uw voorschotbedrag eenvoudig zelf aanpassen. Dit kunt u doen in de bewonersportal. Zodra u uw leveringsovereenkomst ingevuld terugstuurt naar ista ontvangt u informatie en de inloggegevens waarmee u toegang krijgt tot de bewonersportal. 

Voor aanmelding voor de bewonersportal kunt u ook zelf e-mail sturen naar debicasso-administratie@ista.nl met uw naam en adresgegevens. Geeft u ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u de inloggegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen. 

Wilt u liever bellen om uw voorschot aan te laten passen? Dat kan ook. Neemt u dan contact op met ista via telefoonnummer 010 245 58 54.

Wanneer u uw voorschotbedrag wilt verlagen, houdt u er dan rekening mee dat u mogelijk moet bijbetalen aan het einde van de volgende afrekenperiode. Verlaging van uw voorschotbedrag kan tot maximaal 10%.

18. Kan ik ook automatisch betalen?

Ja, dat kan. U kunt ista machtigen door het formulier in te vullen en aan ista op te sturen. Het adres staat op het formulier. Een postzegel plakken is niet nodig.

Machtigingsformulier

U kunt ista ook eenvoudig machtigen voor automatische incasso via de bewonersportal. Bent u hier nog niet aangemeld, stuurt u dan een e-mail naar quawonen@ista.nl, met uw naam en adresgegevens. Geeft u ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u de gegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen.

19. Waar kan ik mijn gegevens inzien?

U kunt uw gegevens inzien in de bewonersportal. Hier vindt u uw facturen, afrekeningen en verdere communicatie met ista. Als u zich al eerder heeft aangemeld op de bewonersportal, dan kunt u opnieuw inloggen met uw e-mailadres en uw eigen bedachte wachtwoord via deze link: https://debicasso.istanederland.nl.

Heeft u zich nog niet aangemeld op de bewonersportal en wilt u graag deze mogelijkheid krijgen? Stuurt u dan een e-mail naar debicasso-administratie@ista.nl met uw naam en adresgegevens. Geeft u ook aan dat uw toegang wilt tot de bewonersportal. Dan stuurt ista u via e-mail de inloggegevens op en een uitleg hoe u kunt inloggen.

Wilt u liever bellen om toegang tot de bewonersportal te krijgen? Dat kan ook. Neemt u dan contact op met ista via telefoonnummer 010 245 58 54.

20. Hoe kan ik zien of mijn betaling binnen is?

Is het bedrag dat u zelf maandelijks overmaakt bij u afgeschreven? Dan kunt u ervan uitgaan dat uw betaling binnen enkele dagen bij ista binnen is.
Automatisch betalen is de beste manier om er zeker van te zijn dat uw maandelijkse voorschotbedrag op tijd bij ista binnen is.

U kunt ista machtigen door het formulier in te vullen en aan ista op te sturen. Het adres staat op het formulier. Een postzegel plakken is niet nodig. 

21. Heeft u nog verdere vragen?

Voor verdere vragen over uw warmtelevering of vragen die te maken hebben met uw afrekening voor warmteverbruik, kunt u contact opnemen met de klantenservice van ista. De medewerkers zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 - 17.00 uur via telefoonnummer 010 245 57 56.